Under 1930-talet ökade intresset för segelflyg i Sverige, inspirationen kom från Tyskland. För Flygvapnet blev det ett propagandainstrument samt en rekryteringsväg.
Ålleberg i Västergötland blev segelflygets Mecka och under beredskapen etablerades först segelflygavdelningar vid flottiljerna och senare även lokala segelflygklubbar. Skolflygplanet nummer 1 blev glidflygplanet G 101, Schulgleiter SG 38 som togs upp i luften med motorwinsch- eller gummirepsstart. Därefter påbörjades den egentliga segelflygutbildningen med de tyskkonstruerade Se 101, Se 103 och Se 104.
Armén hade även sneglat på de tyska landsättningsoperationerna i Västfälttåget 1940 och på Kreta 1941 och tog fram ett lastglidflygplan Lg 105, konstruerad av Flygindustri i Halmstad. Flygplanet var emellertid inte ett renodlat lastglidflygplan, utan var konstruerad med segelflygprestanda. Efter världskrigets slut förföll dessvärre detta intressanta projekt efter att sex flygplan tillverkats.
Det finns inga artiklar i denna kategori. Om det finns underkategorier på den här sidan kan de innehålla artiklar.